Formidling, innhold og råd
Tekst: Siri Singsaas og Fabiola Charry
Her finner du praktiske spørsmål og/eller spørsmål som fungerer som tema for diskusjon.
1) Hvordan videreutvikle/forbedre et utstillingskonsept?
- Sette tydelige mål og delmål mht. utstillingen
- Grunnidé/tema
- Bygge på tidligere erfaringer og evalueringer – Hva gikk bra? Hva kan gjøres bedre?
2) Hvordan fungerer den faglige opplæringen gjennom utstillinga?
- Involvering av elevene i prosessen og presentasjonen
- Det praktiske rundt romforståelse, lys, fargesammensetning, overganger, luft, retninger, mengden, sammenhenger, harmoni og koalisjoner
- Fra tradisjonelle teknikker til utvidet kunstbegrep, samtidskunst. – tilnærming til kunst i det offentlige rom / relasjonell kunst og performance samt digital kunst.
3) Hvilken type utstilling skal produseres?
- Temabasert utstilling
- Teknikkbasert utstilling
- Prosessbasert utstilling
- Tverrfaglige samarbeid som en del av en produksjon /konsert /forestilling
- Performance
- Årsutstilling/halvårsutstilling – presentasjon av årets arbeid
- Utstilling i forbindelse med spesielt arrangement internt/eksternt
- «Bestilt» utstilling
- Vandreutstilling
- Utstilling tilpasset et spesielt rom/stedsrelatert
- Digitalt basert utstilling
- Projeksjoner via iPad, Tagtool osv.
- Utstilling i rekrutteringssammenheng
4) Hvordan å forbedre utstillingsplanlegging og forberedelser?
- Lokaliteter og fasiliteter egnet for utstillingsformålet – tidlig befaring på visningssted
- Produksjonskostnader – ha eget budsjett for utstillinga
- Bruk av planleggingsverktøy og planleggingsskjemaer – plan over hvem gjør hva og når og tidsrammer
- Kjøreplan for utvalg, montering og åpning
- Egen utstillingskomité bestående av lærere og elever
- Kulturskolens eierskap av utstillingsproduksjon – fra ledelse til kunstpedagog
- Samarbeidsgruppe med andre lærere / tverrfaglig arbeid / produksjon
- Evaluering av struktur, planer og rutiner i etterkant
5) Hvordan fungerer utstillingslokalet/visningsstedet?
- Undersøkelse av type rom
- Rom for animasjon/projeksjoner/digital presentasjon
- Profesjonelt galleri/tilpasset visningsrom
- Uterommet/stedsrelatert (park, telt, gate, sjø, skog, torg, m.fl.)
- Vanlig undervisningsrom/visningsrom
- Kunstnerens egne atelier
- Scene/teatersal
- Kirkerom, gymsal eller aula
- Kjøpesenter eller andre «uvanlige» utstillingssteder
- Undersøkelse av tekniske forhold
- Romstørrelse/kapasitet
- Utstillingsvegger – ulike typer
- Muligheter for montering i tak, vegger, på gulv, vindu
- Muligheter for montering av installasjoner – gulvplass
- Lysforhold
- Luft og ventilasjon
- Lagerplass
- Tilgang til hjelpemidler – projektorer, tv-skjerm, søyler, verktøy osv.
- «Vaktmesterhjelp» på stedet?
6) Hvordan når informasjon og markedsføring ut til publikum?
- Ekstern
- Hvilken informasjon er viktig?
- Type markedsføring: Pressemelding – lokalavis, radio, TV og trykksaker
- Digital informasjon: e-post, sosiale medier (hjemmesider, Facebook, Twitter, bloggsider)
- «Spennende vinkling» for å få pressedekning
- Informasjon gjennom kunstforeninger/kunstinstitusjoner
- Intern – før utstillingen
- Plakat og flyers med informasjon
- Presentasjon og informasjon til foreldre om utstillingen/ visningen
- Informasjon om undervisningstid i forbindelse med utstilling
- Internt – under utstillingen
- Kunstkatalog med presentasjon av alle elevene
- Skriftlig informasjon som monteres ved elevarbeid/gruppearbeid eller digital informasjon
- Nummerert oversikt over alle utstilte elevarbeid
- Informasjon/brosjyrer/digital presentasjonstavle om tilbudet – Rekrutteringsarena
7) Hvordan fungerer formidling av utstillingen fra og til eleven og til publikum?
- Hvem bestemmer?
- Elevenes utstilling – eller lærerstyrt utstilling/presentasjon
- Eleven former utstillingen sammen med læreren
- Læreren alene bestemmer og former utstillingen
- Elevene er med på å velge ut elevarbeid/presentasjonsform selv eller i samarbeid med lærer
- Begrenset antall elevarbeid hver enkelt elev kan få delta med
- Elever er med på utforming av katalog og plakat
- Blir elevene synlige nok?
- Elever som formidlere av egen utstilling
- Synliggjøring gjennom digital presentasjon av prosess
- Katalog med foto av elever og arbeid
- Verbal presentasjon av elevene under åpning
- Formidling av utstillingen internt i egen kulturskole og i lokalsamfunnet
- Formidle til inviterte skoleklasser/elevenes skoler og medelever
- Formidle til inviterte barnehager – eldresentre – kunstforeninger – kulturskolens øvrige elever og lærere
- Samarbeid med ulike kunstinstitusjoner/kunstforeninger om formidling av utstillinga
- Andre aktører
- Benytte utstilling/presentasjon i formidling/undervisning til egne elever
- Utarbeide oppgaver på forhånd i forbindelse med formidling
8) Hvordan fungerer montering/rigging – praktiske oppgaver?
- Utstillingsformat bestemt/avtalt på forhånd
- Elevene delaktige med montering/ferdigstilling
- Involvering av foreldregruppe
- Alt ferdigstilt på forhånd eller ferdigstilling på stedet
- Fargekoding/merking av elevarbeid for senere sortering
- Tidsplan – Antall dager/tidspunkt det er behov for mht. rigging. Pauser
- Klarering/rydding av visningssted før montering
- Transportplan – elevarbeid fraktes til utstillingssted
- Behov for søyler, sokler, utstillingsvegger, PC, Mac, projektorer, ledninger etc.
- Verktøykasse med alt tenkelig verktøy og materiell
- 9) Gjennomføring/åpning av utstilling
- Kunstnerisk innslag av kulturskoleelever
- Noen kloke ord på åpningen v/ f. eks rektor
- Invitere kjente politikere, ordfører/kommune/fylke
- På forhånd avklart vaktplan lærere
- Involvere elever i vaktordning og formidling
- Kaffetrakter og mat tilgjengelig
- Aktivitetshjørne for yngre barn med div utstyr
- Gjestebok
- Dokumentasjon utstillinga
10) Nedrigg av utstilling
- Plan for nedrigg/transport/utdeling elevarbeid
- Tilbakestilling av lokalet
- Evaluering – så fort som mulig etter utstillinga er ferdig
Spørsmål i etterkant/evalueringsfasen
- Beriker kulturskoleutstillinger det kommunale kulturlivet og samfunnsutvikling?
- Er kulturskoleutstilling viktig for kulturskoleutvikling og det lokale kulturliv?
- Fungerer utstillingen som et utstillingsvindu/markedsføring for kulturskolevirksomhet?
- Hvordan få med andre /flere mulige samarbeidspartnere, sponsorer og deltakere?
- Hvordan bli en selvsagt del av kulturskolens tydelige fotavtrykk/profil/historie?
- Refleksjon - i lærergruppen og i elevgruppe
- Hva fikk vi ut av prosjektet?
- Nådde vi de målene vi satte?
- Kunne vi ha planlagt annerledes?
- Praktiske spørsmål og/eller spørsmål til diskusjon
- Hvordan videreutvikle/forbedre et utstillingskonsept?
- Hvordan fungerer den faglige opplæringen gjennom utstillinga?
- Hvilken type utstilling skal produseres?
- Hvordan å forbedre utstillingsplanlegging og forberedelser?
- Hvordan fungerer utstillingslokalet/visningsstedet?
- Hvordan når informasjon og markedsføring ut til publikum?
- Hvordan fungerer formidling av utstillingen fra og til eleven og til publikum?
- Hvordan fungerer montering/rigging – praktiske oppgaver?
- Gjennomføring/åpning av utstilling
- Nedrigg av utstilling
- Spørsmål i etterkant/evalueringsfasen
- Beriker kulturskoleutstillinger det kommunale kulturlivet og samfunnsutvikling?
- Refleksjon - i lærergruppen og i elevgruppen