i samarbeid med

Formidling, innhold og råd

Formidling, innhold og råd

Tekst: Siri Singsaas og Fabiola Charry

Her finner du praktiske spørsmål og/eller spørsmål som fungerer som tema for diskusjon.

1) Hvordan videreutvikle/forbedre et utstillingskonsept?

  • Sette tydelige mål og delmål mht. utstillingen
  • Grunnidé/tema
  • Bygge på tidligere erfaringer og evalueringer – Hva gikk bra? Hva kan gjøres bedre?

2) Hvordan fungerer den faglige opplæringen gjennom utstillinga?

  • Involvering av elevene i prosessen og presentasjonen
  • Det praktiske rundt romforståelse, lys, fargesammensetning, overganger, luft, retninger, mengden, sammenhenger, harmoni og koalisjoner
  • Fra tradisjonelle teknikker til utvidet kunstbegrep, samtidskunst. – tilnærming til kunst i det offentlige rom / relasjonell kunst og performance samt digital kunst.

3) Hvilken type utstilling skal produseres?

  • Temabasert utstilling
  • Teknikkbasert utstilling
  • Prosessbasert utstilling
  • Tverrfaglige samarbeid som en del av en produksjon /konsert /forestilling
  • Performance
  • Årsutstilling/halvårsutstilling – presentasjon av årets arbeid
  • Utstilling i forbindelse med spesielt arrangement internt/eksternt
  • «Bestilt» utstilling
  • Vandreutstilling
  • Utstilling tilpasset et spesielt rom/stedsrelatert
  • Digitalt basert utstilling
  • Projeksjoner via iPad, Tagtool osv.
  • Utstilling i rekrutteringssammenheng

4) Hvordan å forbedre utstillingsplanlegging og forberedelser?

  • Lokaliteter og fasiliteter egnet for utstillingsformålet – tidlig befaring på visningssted
  • Produksjonskostnader – ha eget budsjett for utstillinga
  • Bruk av planleggingsverktøy og planleggingsskjemaer – plan over hvem gjør hva og når og tidsrammer
  • Kjøreplan for utvalg, montering og åpning
  • Egen utstillingskomité bestående av lærere og elever
  • Kulturskolens eierskap av utstillingsproduksjon – fra ledelse til kunstpedagog
  • Samarbeidsgruppe med andre lærere / tverrfaglig arbeid / produksjon
  • Evaluering av struktur, planer og rutiner i etterkant

5) Hvordan fungerer utstillingslokalet/visningsstedet?

  • Undersøkelse av type rom
  • Rom for animasjon/projeksjoner/digital presentasjon
  • Profesjonelt galleri/tilpasset visningsrom
  • Uterommet/stedsrelatert (park, telt, gate, sjø, skog, torg, m.fl.)
  • Vanlig undervisningsrom/visningsrom
  • Kunstnerens egne atelier
  • Scene/teatersal
  • Kirkerom, gymsal eller aula
  • Kjøpesenter eller andre «uvanlige» utstillingssteder
  • Undersøkelse av tekniske forhold
  • Romstørrelse/kapasitet
  • Utstillingsvegger – ulike typer
  • Muligheter for montering i tak, vegger, på gulv, vindu
  • Muligheter for montering av installasjoner – gulvplass
  • Lysforhold
  • Luft og ventilasjon
  • Lagerplass
  • Tilgang til hjelpemidler – projektorer, tv-skjerm, søyler, verktøy osv.
  • «Vaktmesterhjelp» på stedet?

6) Hvordan når informasjon og markedsføring ut til publikum?

  • Ekstern
  • Hvilken informasjon er viktig?
  • Type markedsføring: Pressemelding – lokalavis, radio, TV og trykksaker
  • Digital informasjon: e-post, sosiale medier (hjemmesider, Facebook, Twitter, bloggsider)
  • «Spennende vinkling» for å få pressedekning
  • Informasjon gjennom kunstforeninger/kunstinstitusjoner
  • Intern – før utstillingen
  • Plakat og flyers med informasjon
  • Presentasjon og informasjon til foreldre om utstillingen/ visningen
  • Informasjon om undervisningstid i forbindelse med utstilling
  • Internt – under utstillingen
  • Kunstkatalog med presentasjon av alle elevene
  • Skriftlig informasjon som monteres ved elevarbeid/gruppearbeid eller digital informasjon
  • Nummerert oversikt over alle utstilte elevarbeid
  • Informasjon/brosjyrer/digital presentasjonstavle om tilbudet – Rekrutteringsarena

7) Hvordan fungerer formidling av utstillingen fra og til eleven og til publikum?

  • Hvem bestemmer?
  • Elevenes utstilling – eller lærerstyrt utstilling/presentasjon
  • Eleven former utstillingen sammen med læreren
  • Læreren alene bestemmer og former utstillingen
  • Elevene er med på å velge ut elevarbeid/presentasjonsform selv eller i samarbeid med lærer
  • Begrenset antall elevarbeid hver enkelt elev kan få delta med
  • Elever er med på utforming av katalog og plakat
  • Blir elevene synlige nok?
  • Elever som formidlere av egen utstilling
  • Synliggjøring gjennom digital presentasjon av prosess
  • Katalog med foto av elever og arbeid
  • Verbal presentasjon av elevene under åpning
  • Formidling av utstillingen internt i egen kulturskole og i lokalsamfunnet
  • Formidle til inviterte skoleklasser/elevenes skoler og medelever
  • Formidle til inviterte barnehager – eldresentre – kunstforeninger – kulturskolens øvrige elever og lærere
  • Samarbeid med ulike kunstinstitusjoner/kunstforeninger om formidling av utstillinga
  • Andre aktører
  • Benytte utstilling/presentasjon i formidling/undervisning til egne elever
  • Utarbeide oppgaver på forhånd i forbindelse med formidling

8) Hvordan fungerer montering/rigging – praktiske oppgaver?

  • Utstillingsformat bestemt/avtalt på forhånd
  • Elevene delaktige med montering/ferdigstilling
  • Involvering av foreldregruppe
  • Alt ferdigstilt på forhånd eller ferdigstilling på stedet
  • Fargekoding/merking av elevarbeid for senere sortering
  • Tidsplan – Antall dager/tidspunkt det er behov for mht. rigging. Pauser
  • Klarering/rydding av visningssted før montering
  • Transportplan – elevarbeid fraktes til utstillingssted
  • Behov for søyler, sokler, utstillingsvegger, PC, Mac, projektorer, ledninger etc.
  • Verktøykasse med alt tenkelig verktøy og materiell
  • 9) Gjennomføring/åpning av utstilling
  • Kunstnerisk innslag av kulturskoleelever
  • Noen kloke ord på åpningen v/ f. eks rektor
  • Invitere kjente politikere, ordfører/kommune/fylke
  • På forhånd avklart vaktplan lærere
  • Involvere elever i vaktordning og formidling
  • Kaffetrakter og mat tilgjengelig
  • Aktivitetshjørne for yngre barn med div utstyr
  • Gjestebok
  • Dokumentasjon utstillinga

10) Nedrigg av utstilling

  • Plan for nedrigg/transport/utdeling elevarbeid
  • Tilbakestilling av lokalet
  • Evaluering – så fort som mulig etter utstillinga er ferdig

 

Spørsmål i etterkant/evalueringsfasen

  • Beriker kulturskoleutstillinger det kommunale kulturlivet og samfunnsutvikling?

- Er kulturskoleutstilling viktig for kulturskoleutvikling og det lokale kulturliv?

- Fungerer utstillingen som et utstillingsvindu/markedsføring for kulturskolevirksomhet?

- Hvordan få med andre /flere mulige samarbeidspartnere, sponsorer og deltakere?

- Hvordan bli en selvsagt del av kulturskolens tydelige fotavtrykk/profil/historie?

  • Refleksjon - i lærergruppen og i elevgruppe

- Hva fikk vi ut av prosjektet?

- Nådde vi de målene vi satte?

- Kunne vi ha planlagt annerledes?

  • Praktiske spørsmål og/eller spørsmål til diskusjon

- Hvordan videreutvikle/forbedre et utstillingskonsept?

- Hvordan fungerer den faglige opplæringen gjennom utstillinga?

- Hvilken type utstilling skal produseres?

- Hvordan å forbedre utstillingsplanlegging og forberedelser?

- Hvordan fungerer utstillingslokalet/visningsstedet?

- Hvordan når informasjon og markedsføring ut til publikum?

- Hvordan fungerer formidling av utstillingen fra og til eleven og til publikum?

- Hvordan fungerer montering/rigging – praktiske oppgaver?

- Gjennomføring/åpning av utstilling

- Nedrigg av utstilling

- Spørsmål i etterkant/evalueringsfasen

- Beriker kulturskoleutstillinger det kommunale kulturlivet og samfunnsutvikling?

- Refleksjon - i lærergruppen og i elevgruppen

Spørsmål om temaet?

Kontakt oss her