i samarbeid med

Personinstruksjon

Personinstruksjon

Tekst: Anne Gabrielle Sørensen

Tydeliggjøring av undertekst/tolkning: Det er hva en vil formidle med for eksempel et musikkstykke, en sang eller en dans, utover det tekniske i fremføringen. For eksempel en følelse, en stemning. I teateret kan det være hva karakteren vil, men ikke sier. Slik oppstår dobbeltkommunikasjon i en rollekarakter. Dette vises gjennom kroppsspråket, stemmene og avstandene i det sceniske bilde. De andre kunstartene som formidles fra en scene, har som oftest en kongruens mellom kroppsspråk og tolkning.

Søk fagkompetanse på det tekniske arbeidet, hvis din tekniske fagkompetanse er fra en annen kunstsjanger enn den utøverne har i den forestillingen du arbeider med.

Den personlige formidlingen og relasjon til publikum, kan arbeides med uavhengig av kunstsjanger.

Kroppsspråk: Ytre kroppsspråk og indre intensitet. Relatert til undertekst/tolkning.

Stemmebruk: Hva trenger denne scenen, salen, rommet av stemme eller hva trenger scenen for å beholde intensiteten?

Karakterutvikling: Det er mange måter å gjøre dette på. I amatørsammenheng gir kostyme ofte mye til aktøren. Karakterene bør derfor få kostymene tidlig i prosessen. Dette gjelder også i små fremføringer. Hva er kleskoden for akkurat denne fremføringen? Vi beveger oss annerledes med ballkjole og høye hæler enn med olabukser og joggesko.

Tekstbehandling: Teknisk behandling av ordene. Dynamikk, kontraster, rytme og temposkift.

Relasjon til publikum: Bevisstheten om at du som aktør på en scene skal inkludere og alltid være i relasjon til et publikum. Hvordan håndtere og inkludere sal og publikum.

Spørsmål om temaet?

Kontakt oss her