Å finne en versjon
Tekst: Lisbeth Wathne Svinø
Begrepet «visjon» forteller noe om en ledestjerne, fremtidsdrøm, hovedmål eller et langtidsmål.
"Drivkraften i den rette visjon gir mennesker energi og hengivenhet,
skaper mening i medarbeidernes liv, setter mål for kvalitet og bygger bro mellom nåtid og fremtid." (Burt Nanus)
En visjon kan være et mentalt bilde av en fremtidig ønsket situasjon, 5-10 år frem i tid, eller eventuelt det målet som settes lengst frem i tid.
"Vi skal sende en mann til månen og bringe ham tilbake til jorden i live, før dette årtiets slutt." (John F. Kennedy, 1961)
Andre eksempler
- SAS: To make life easier for Scandinavian’s frequent travellers
- Nordic Choice Hotels: Med Energi, Mot og Begeistring skaper vi en bedre verden. We care!
- Hurtigruta: Ekte opplevelser i unike farvann
- KIWI minipris: Den grønne fremtidsbutikken
- XXL: Vi kjøper stort, du kjøper billig!
- Posten Norge: Vi lever av å levere!
En visjon bør være kort, og kan gjerne ha noen av disse kjennetegnene:
- Gir energi og arbeidsglede
- Appellerer til intuisjon og rasjonalitet
- Peker ut retning – hvor skal vi?
- Er et samlingsmerke
- Er en grunn til å gå på arbeid hver dag – gir mening
- Er barrierebrytende
Hva slags visjon trigger deg, din organisasjon eller din produksjon?
Dette gjør du
Samle de ansatte i organisasjonen eller de som er involvert i produksjonen. Diskuter og kjør en lengre eller kortere prosess på hva som skal være deres felles visjon.
Ta deretter en runde med hver enkelt og sjekk ut følgende:
- Hva betyr denne visjonen for deg?
- Hva gjør/kan du gjøre for å bidra til denne visjonen?
Jo mer konkrete dere blir, dess lettere blir det for den enkelte å «se seg selv» i visjonen og leve den i praksis. Og det er dette som gir resultater.