i samarbeid med

PR-materiell - huskeliste

PR-materiell – huskeliste

Tekst: Anne Berentsen, Kulturmeglerne

Betalt kommunikasjon (annonsering, plakater o.l) er som oftest en dårlig investering om en ikke har beredt grunnen.

Publikums interesse for en annonse vekkes neppe med mindre prosjektet/artisten/arrangøren er kjent fra før. Dersom man skal investere tid og penger i betalt kommunikasjon, må man vite hva man gjør, hvilke kanaler man skal velge og hva slags budsjett man har.

  • Sørg for at du har en plan for distribusjon før du setter i gang arbeid med å lage plakater eller flyere. Hvis ikke er faren stor for at materialet blir liggende å støve bort.
  • Vær kostnadsbevisst! Hvilke kanaler gir mest valuta for pengene? Det er mulig å forhandle seg til gode rabattavtaler, særlig hvis man går flere sammen eller inngår et lengre samarbeid med en aktør.
  • Vær tydelig i tekst og bilder: Altfor mange annonser har en kryptisk tekst, eller så mye tekst at leseren ikke får med seg noe. Vær kort og konsis!
  • Vær formatbevisst: Tekst og bilder til trykte annonser er noe annet enn video til Facebook, Instagram eller Snapchat. For sosiale medier: Husk at oppmerksomheten skal fanges på få sekunder! For plakat: Husk at den skal kunne oppfattes på lang avstand.
  • Vær nøye med font- og fargevalg. Lys tekst på mørk bakgrunn svekker ofte lesbarheten på trykk, særlig når teksten blir liten.
  • Bilder til trykk må være høyoppløselige (300 dpi oppløsning).
  • Bilder til digitale annonser, sosiale medier og som illustrasjon i en pressemelding bør være i jpg-format, rundt 500kB er som regel mer enn tilstrekkelig.
  • Husk at bruk av bilder skal være godkjent av de som er avbildet.
  • Ikke send ikke høyoppløselige filer i en pressemelding.

Hvordan ta gode konsertbilder?

Å ta konsertbilder kan være ganske enkelt. Men du må være forberedt, for det handler ofte om å fange det rette øyeblikket.

  • Husk å stille inn kameraet på seriefotografering / kontinuerlig. Hold inne utløserknappen slik at kameraet tar flere bilder når ting skjer.
  • Ta bilder i RAW-format, slik at du har mulighet til å gjøre noen endringer i etterkant.
  • Sett gjerne autofokus til å være sentrert i midten slik at du kan sikte og selv kontrollere fokuspunktet. Vanlig automatisk autofokus kan ofte gi feil fokuspunkt.

Spørsmål om temaet?

Kontakt oss her