Når tiden ikke strekker til
Tekst: Anne Berentsen, Kulturmeglerne
Arbeid med PR, informasjon og markedsføring er oppgaver som kommer på toppen av alt annet. Husk at det meste handler om valg og prioriteringer – ikke minst å ha et bevisst forhold til hva en ikke prioriterer.
Det beste man kan gjøre når tida ikke strekker til er:
1) Sørg for en kort skriftlig presentasjon av prosjektet, med et tydelig budskap.
2) Definer hvilke målgrupper det skal jobbes mot.
3) Sett sammen en PR-team av kreative og engasjerte bidragsytere, gjerne elever/medvirkende i prosjektet. Gi dem konkrete ansvarsområder og fordel oppgaver. For eksempel:
- Presseansvarlig
- Ansvarlig for sosiale medier/digitale kanaler
- Foto-/filmsjef
- Markedsansvarlig (plakater/flyere/annonser)
Forklar tydelig hva som forventes av teamet, gi ros og oppmuntring underveis. En påskjønnelse for godt utført arbeid i etterkant kan kanskje være på sin plass? For eksempel i form av kino- eller konsertbilletter?
4) Sørg for at det blir tatt bilder (fotosjefen i pr-teamet).
5) Sørg for at i hvert fall ett medium blir kontaktet i forkant (presseansvarlig i PR-teamet).
Sjekk om du kan få hjelp hos gode ressurspersoner knyttet til prosjektet ditt (i kommunen, blant foreldre, på kulturhuset o.l.)