i samarbeid med

Kursdag i Haugesund: Kreativitet og samspill om produksjoner

2021 Mattias Carlsson, Tore Sergei Myklebust, Mari Odden Nymoen, Kirsten Jæger Steffensen, Rune Andreassen - Kursdag Haugesund 3.9.jpg
05.09.2021 Lise-Marte Vikse Kallåk (tekst og foto)

KURSHOLDERE OG -DELTAKERE: Kursholderne Mattias Carlsson (bak f.v.) og Tore Sergei Myklebust sammen med kursdeltakerne Marit Odden Nymoen (foran f.v.), Kirsten Jæger Steffensen og Rune Andreassen.

HAUGESUND: Ute skinner sola, inne summer 45 hoder om scener, kostymer, tidsbruk og ressurser. Alt som skal til for å få en produksjon til å rulle. – Husk at alt er like viktig, sier kursholder Tore Sergei Myklebust fra Starworks. Sammen med makker Mattias Carlsson har han loset kulturskolelærerne gjennom dagen, i hvordan en produksjon kan løftes både kreativt og teknisk.

Andre utgave av kursdag fire i Nordea-prosjektet KUL-TUR Rogaland ble arrangert i Haugesund 3. september  45 kulturskolelærere og -ledere lot seg inspirere av kursholderne Mattias Carlsson og Tore Sergei Myklebust fra StarWorks. Samme kursdagkonsept ble gjennomført med ei annen gruppe kulturskolelærere i Stavanger siste uka i august. Begge kursholderne har lang erfaring med musikaler og tv-produksjoner i Norge og Sverige. Dagens tema hadde tittelen «Sceneproduksjon – fra idé til gjennomføring».

Kulturskolelærerne er plassert rundt åtte bord på tvers av kunstfag og kommunene de representerer, Karmøy, Haugesund, Tysvær og Vindafjord. Kreativiteten bobler rundt arbeidstitler og innhold. Ei gruppe ønsker å sprite opp den gode gamle huskonserten med sirkus og dans, ei annen gruppe har valgt gravstein som utgangspunkt, en gravstein med blinkende lys og nedtelling, pyroeffekter og konfetti eller ballonger.

Jobber tverrfaglig

– Dere jobber tverrfaglig, spør Carlsson.

– Ja alle er med, konstaterer Mari Odden Nymoen (bildet), inspektør og teaterlærer ved Tysvær kulturskole samt skolens lokale prosjektleder i Nordea-prosjektet KUL-TUR.

– Gruppearbeidet har vært kjempenyttig. Det å møte de andre og utveksle erfaringer. Odden Nymoen har vært ansatt to år i kulturskolen og beskriver seg som fersk.

– Jeg har lært en haug av de andre, hva som fins og rører seg der ute, sier hun engasjert. De er åtte kulturskolelærere på kurset av i alt 18. Nå planlegges en juleforestilling som skal settes opp i Storsalen i Tysværtunet kulturhus.

– Viktig å ha alle med

Kirsten Jæger Steffensen (bildet), rektor ved Karmøy kulturskole, har brukt en planleggingsdag til kurset og tatt med alle kulturskolelærerne.

– Vi jobber ofte med store forestillinger, og det er voldsomt viktig å ha alle med. Hun skryter uhemmet av opplegget, som de ikke betaler ei krone for. Jeg syns det er fantastisk å tilby alle kulturskolene i Rogaland dette.

Kursholderne Carlsson og Myklebust får også ros. De har regissert og koreografert utallige tv-show og musikaler, som "Flashdance" og "Jersey Boys". Sistnevnte forestilling har premiere på Chateau Neuf i januar 2022.

– Jeg syns de var kjempeinspirerende, de snakker av erfaring. De var utrolig flinke til å ta det ned. Strukturen er den samme, enten det er en stor eller liten forestilling, påpeker Jæger Steffensen. Hun mener at strukturer og deadlines er viktig å bli påminnet, og at en har konkrete verktøy, skjemaer, og har gjort godt forarbeid.

– Da sparer du deg for mye. Teaterproduksjoner er et håndverk, her får du verktøyet, fastslår hun. Hun forteller at de årlig har et tverrfaglig prosjekt. I januar setter de opp ”Huset med det rare i”.

Eierskap til forestillingen

En av kollegaene hennes er Rune M. Andreassen (bildet). Han underviser i nysirkus, teater og slagverk ved Karmøy kulturskole.

– Når en driver med produksjon av forestillinger er det mye å huske på i den prosessen. Vi er få personer som tar oss av mange oppgaver. Fint å se oppgavene alle har i en produksjon, og bli påmint om hva vi trenger å huske på, sier han, og forteller at kursholderne kom med mange innspill.

– Gjennom skoleåret jobber vi med flere produksjoner., sier Andreassen og påpeker at det er viktig å jobbe i lag med elevene. Nå skal han tilbake å presentere ideen om en forestilling for dem, hva den går ut på, forespeile elevene at de skal være med på prosessen, at de er en del av det kreative teamet, at de vet det og kan venne seg til tanken, at de får et eierskap til forestillingen.

Les også: Brosjyre om Nordea-prosjektet KUL-TUR Rogaland / Nordea-prosjektet KUL-TUR: Svært stor deltakelse i Rogaland (nyhetssak)

Norsk kulturskoleråd

Egil Hofsli

Redaktør for nettstedet kulturskolebanken.no.