Velg fylke:
- Troms og Finnmark (2)
- Nordland (2)
- Trøndelag (3)
- Møre og Romsdal (1)
- Vestland (1)
- Rogaland (2)
- Vestfold og Telemark (3)
- Viken (5)
- Innlandet (1)
Troms og Finnmark kandidater:
- Kvæfjord
- Vadsø
- Steigen
- Andøy, Bø, Hadsel, Lødingen, Sortland og Øksnes
- Steinkjer
- Ørland
- Indre Fosen og Åfjord
- Aukra
- Osterøy
- Gjesdal
- Tysvær
- Larvik
- Porsgrunn
- Nome
- Lillestrøm
- Lier
- Nes
- Ringerike
- Ås
- Elverum og Hamar
Elverum og Hamar
Kulturskole
Kommune
Fylke
Kulturskoleleder, Elverum Magne Baugerud +47 97 71 77 09 Kulturskoleleder, Hamar Anette Solberg +47 48 27 70 87 |
Prosjektbeskrivelse Innovasjon for oss i kulturskolen er å finne løsninger på:
--- Vi ønsker å bedre kvaliteten på undervisningen i kulturskolen ved å benytte ulike undervisningsmetoder. Det kan virke mer motiverende og lystbetont for elevene å lære, hvis læreren evner å variere undervisningen samt at eleven føler at han/hun har en større påvirkning på læringsprosessen. Barn og unges påvirkning er et fokusområde i stortingsmelding 18, som omhandler kulturskole og frivillig kulturliv. Vi ønsker å være en aktuell kulturskole i fremtiden. Da må vi ha fokus på å kunne benytte tidsriktige metoder i undervisningen for lettere å nå ungdommen der de er. F.eks. kunne varierer undervisningen ved bruk av spillteknologi, produsere video- og filmmateriale for å dokumentere kunnskap, sette sammen digitale lærebøker for den enkelte elev utfra den enkeltes interesser osv. Innlasting og opplasting av relevant materiale for den enkelte elev. Fagsamarbeid og utvikling av felles kompetansemiljø: Å dele fagkunnskap mellom ulike fagmiljø og nivåer i opplæringen er viktig for oss. Opplæringsmiljøer må dele kunnskap, og ideer for utvikling. Nytt/ innovasjon i prosjektet "Digg it all"
Hvordan nyttiggjøre løsningen?
|
Lillestrøm
Kulturskole
Kommune
Fylke
Kulturskoleleder Trude Nordeng Rougnø +47 93 47 25 51 |
Prosjektbeskrivelse Lillestrøm kulturskole ønsker å tilby et helt nytt fag i kulturskolen: Live Lyddesign. I faget får elevene opplæring i å skape og forme musikk ved hjelp av digitale verktøy på datamaskinen – på lik linje med det som er tilgjengelig i det profesjonelle utøvermarkedet i dag. Faget er et pilotprosjekt som er planlagt å ende med en forestilling i samarbeid med kulturskolens kunstelever og lærere. Målgruppen er elever fra 13 år og oppover fra hele kommunen. Intensjonen med prosjektet er et nytt fag i rekken av flere, som treffer nye målgrupper, engasjerer, og gir synlighet for en kulturskole som har som mål å bli den nye storkommunens lokale, kulturelle ressurssenter. --- Lillestrøm kommune har 27 grunnskoler og flere videregående skoler. Totalt er dette over 21 000 barn og unge som kulturskolen ønsker å nå. 1400 elever går allerede i kulturskolen, og etterspørselen etter opplæring i digital musikkproduksjon er til stede ved en rekke instrumentgrupper. Kulturskolen har flere faglærere som aktivt benytter laptop i sitt utøvende virke. Med både kompetansen og etterspørselen tilstede virker det nærliggende å se etter støtte til å initiere digital musikkopplæring i kulturskolen. Lillestrøm kulturskole ønsker med dette prosjektet å være en foregangsskole for kulturskoler over hele landet. I år er det 70 år siden det første møtet mellom musikk og datamaskin. Med flere og flere tilbud om laptop som hovedinstrument i videregående skole er bordet dekket for at også kulturskolen melder seg på. Lillestrøm kulturskole håper at Live Lyddesign blir et vedvarende tilbud i fremtiden som vil skape grobunn for nye, lignende fag. Innovasjonen skal bidra til å få digitale instrumentferdigheter inn i Norsk Kulturskoleråds rammeplan. |
Lier
Kulturskole
Kommune
Fylke
Kulturskoleleder Frøydis Rui-Rahman +47 90 96 52 82 |
Prosjektbeskrivelse Film er det mest omfattende mediet vi har. Film knytter en rekke kunstformer saman til ett kunstuttrykk, og gjør det til det sterkeste fortellerverktøyet og kunstutrykket vi kjenner. Dette gjør film både komplisert, arbeidskrevende, underholdende, lærerikt, forførende og mye mer. En hel verden har trykket filmmediet til sitt hjerte ila de drøyt 100 årene det har eksistert, og det former hverdagen vår enormt. Særlig barn og unges hverdag. Verden former filmfortellingene, og film former verden. Film er mye mer enn underholdning og skal tas alvorlig på et tidlig stadium i livet. Film som kunstform har på alle måter sin plass i kulturskolen. Filmen samler mange kunstnergrupper rundt et kunstnerisk produkt. Det er på tide å «være i tiden» og inkludere film i kulturskolens portefølje. Vi søker fordi vi ønsker å prøve ut film som et fast ukentlig fag i kulturskolen og inkludere en filmlærer i vår stab et helt skoleår. Innovasjonen skal bidra til å undersøke om film har et levegrunnlag som kunstfag i kulturskolen og hvordan filmundervisningen kan organiseres og gjennomføres. Lier kulturskole ønsker å «være i tiden» og møte barn og unge der de er og har derfor lenge hatt et ønske om å prøve ut film som fag i kulturskolen. Det langsiktige målet er en fagplan for film og det kortsiktige målet er å finne ut om elevgrunnlaget er der. Vi ønsker å kunne utrede dette som et pilotprosjektet og gi innspill til en rammeøkning for å etablere film som fast fag i vår kulturskole om vi evaluerer at det er realistisk og ønskelig. Vi håper at vi gjennom dette arbeidet kan skaffe hele kulturskole Norge et kunnskapsgrunnlag å bygge videre på slik at film kan inkluderes i Rammeplanen og i kulturskolenes porteføljer flere steder i landet med tiden. En ønsket bieffekt er profesjonalisering av dokumentasjonen fra våre arrangementer. Vi vil satse på filmelevene også med tanke på kulturelt entrepenørskap og håper de i tillegg til å lage egne filmer med tiden kan ta seg av å ta bilder og filme på oppdrag som intern «mediabedrift» i vår kulturskole. |
Steigen
Kulturskole
Kommune
Fylke
Kulturskoleleder Torunn Baade Aalstad +47 97 42 47 00 |
Prosjektbeskrivelse Tverrfaglig kulturutveksling på en helt ny måte. Gjennom et helhetlig tverrfaglig samarbeid vil alle deltagerne, fra barnehagen til voksenopplæringen, få bidra til en helt ny metodikk for kulturutveksling. Vi skal dele av kulturskattene våre, slik at vi alle får større forståelse for hvem vi er, og samtidig blir bedre kjent med hverandre på nye måter, gjennom kulturen. Materiellet vil bli produsert opp og gjort tilgjengelig for bruk også på senere tidspunkt. --- Bakgrunnen for søknaden er ønsket om å kunne bidra til nye momenter innenfor integrering, ved å bruke de eksistensielle effektene musikk og dans kan gi oss på tvers av kulturelle forskjeller. Steigen Kommune er en liten distrikskommune som er velsignet med et høyt innslag av "nye landsmenn". Dette gir oss noen muligheter til å bli bedre kjent med deres kulturer, og samtidig gjøre vår egen kultur bedre kjent for tilflyttere. Vi ønsker å dra veksler på det fagmiiljøet som finnes i kulturskolen, voksenopplæringen, flyktingekontoret skoleverket og barnehagene, for på den måten å sikre et gjennomgående tverrfaglig grunnlag for prosjektet. Prosjektet består av flere faser Vi samler inn materiale, bearbeider dette med bakgrunn i faglig forankring, slik at vi også får noter og notasjoner vi kan jobbe med senere, samtidig vil vi spille inn materialet, for på den måten å sikre at den enkelte enhet også kan bruke materialet i en hverdag tilpasset sine rutiner, og gjenta dette på senere tidspunkt etter eget ønske og behov. |
Nes
Kulturskole
Kommune
Fylke
Kulturskoleleder Ingun Elvhaug +47 47 99 81 50 |
Prosjektbeskrivelse Hvor blir det av ungdommene? I kulturskole-Norge er frafallet blant ungdom stort. Hva vil de ha og hva trenger de, hvordan skal vi treffe dem med våre tilbud - og vil de egentlig ha organisert aktivitet? Kan samarbeidet mellom kulturskolen, ungdomsklubb, bibliotek og ungdommene selv inneholde et svar? Kan vi som kulturskole bidra til å legge til rette for møteplasser som styrker ungdommenes tilhørighet og psykisk helse – når målet er helhetlig oppvekst og robuste innbyggere? --- Med hjelp av innovasjonsstipendet ønsker vi å finne svar og tilrettelegge for møteplasser ungdommene selv ønsker og er med på å skape. Kulturskolen har behov for å fornye seg for å engasjere, integrere og beholde ungdommen. Vi ser i vår kulturskole at ungdommene faller fra. Dette er ikke enestående for vår skole, og vi ønsker derfor å gjøre et stykke arbeid for å hente inn ideer, teste ut og gjøre et forsøk på å prøve noe nytt for å se om det kan nyttiggjøres til å få tak i ungdommene. Frafallet blant ungdom er en kompleks problemstilling der vi trenger å mobilisere og hente inn flere aktører som jobber med den samme målgruppen. Ved å jobbe sammen med ungdommene og andre håper vi å kunne utvikle attraktive og nye møteplasser og arenaer for målgruppen. Innovasjonsprosjektet skal gi oss en bedre forståelse av samfunnsbildet og utfordringene ungdommen står i. Det vil hjelpe oss å kunne tilrettelegge for attraktive møteplasser for ungdommene der de opplever felleskap, integrering, mestring og læring. Spesielt etter (og i en pandemi) der fysiske møteplasser har vært (og er) svært begrenset, ønsker vi å bane nye veier der vi kan nå ungdommene. Ung Data-undersøkelsen viser at andelen av unge medlemmer i organiserte fritidsaktiviteter har vært synkende de siste ti årene. Mellom 79-89% melder at de ikke deltar i kulturskole eller aktiviteter gjennom ungdomshuset. Samtidig indikerer nøkkeltall at mange ungdommer er plaget av ensomhet. Her er vi nødt til å være innovative! Innovasjonsprosessen skal bidra til å bygge en ungdomskultur og et styrket ungdomsmiljø «post-corona». Ungdommen medvirker og styrer prosessene, og kulturskolen og samarbeidspartnere veileder og fasiliterer. |
Ringerike
Kulturskole
Kommune
Fylke
Kulturskoleleder Dagny Grøndahl Krogness +47 95 14 92 04 |
Prosjektbeskrivelse Hvis du ikke kan komme til kulturskolen, kan kulturskolen komme til deg. Kulturskolevogna gir rom for nysgjerrighet, vakre opplevelser og grenseløs fantasi. Den søker å vekke og stimulere kreativiteten hos barn og unge, der det er rom for undring og magiske øyeblikk. Kulturskolevogna vil også kunne skifte både tema, innhold og uttrykk, slik at den stadig kan være nyskapende og spennende for publikum i forskjellige aldre! - - - Vi ønsker å tilby kultur til enda flere. Kulturskolevogna skal bidra til at kultur gjøres tilgjengelig for barna ute i distriktene i Ringerike. Og fungere som et eksternt kulturklasserom, samt base for gratis kulturopplevelser for barn i hele kommunen. Kulturskolevogna skal desentralisere kulturskolen og på den måten redusere forskjellene og oppvekstsvilkårene mellom barna i bygd og by.
|
Ås
Kulturskole
Kommune
Fylke
Kulturskoleleder Anders Moberg +47 90 88 04 30 |
Prosjektbeskrivelse Kulturskolen må tenke nytt. Konkurransen om barn og unges oppmerksomhet er stor. Dette må vi anerkjenne og ta innover oss. Vi må konkurrere på like vilkår som andre aktører, og derfor jobbe profesjonelt og målrettet med markedsføring som engasjerer og begeistrer. --- Et av Ås kommunes hovedvisjoner er å være en inkluderende kommune som legger til rette for at Ås er et godt sted å bo for alle. Alle skal ha muligheten til bidra og delta aktivt. Det er derfor en viktig oppgave for kulturskolen å sikre seg at informasjon om kulturskolens tilbud går ut til alle barn og unge og deres foreldre. Dette er eneste måte vi kan sikre oss at alle får lik mulighet til å bruke våre tilbud. Flere kulturskoler forteller om at de mister elever i enkelte fag. Det kommer også signaler om at en del innbyggere ikke helt vet hva kulturskolen er eller hva den kan tilby. Vi har som andre jobbet med markedsføring av tilbudene våre så godt vi kan. Effekten er likevel ikke så god som vi ønsker. Vi mener det er innovativt å bruke penger på profesjonell markedsføring av tilbudene våre. Bedrifter bruker mye penger på markedsføring fordi det virker. Hvorfor skulle ikke kulturskolen også trenge profesjonell markedsføring? Markedsføring er investering. Med nye elever kommer økt aktivitet, bedre økonomi og bedre innhold. Konkurransen om barn og unges oppmerksomhet er hard i vår samtid. Barn og unge overstrømmes av impulser, tilbud og informasjon. Denne virkeligheten er vi nå nødt til ta inn over oss og forholde oss til. Derfor ønsker vi å gjennomføre et forsøk med profesjonell og målrettet markedsføring av kulturskolen og måle effekten av dette. Vi håper det vil bidra til økt oppslutning og flere elever for kulturskolen. |
Larvik
Kulturskole
Kommune
Fylke
Kulturskoleleder Cecilie Lindflaten +47 91 69 94 53 |
Prosjektbeskrivelse Gjennom prosjektet «Fra minneboka» skal vi utvikle et reminisenstilbud til kommunens eldre. Ved å bringe sang og musikk, historier, gjenstander, bilder, lukt og smak ut til institusjonene, setter vi i gang verdifulle erindringsprosesser. Målet er at vi sammen skal løfte det kulturelle uttrykket som gis til kommunens eldre gjennom et nytt og innovativt samarbeid. Kommunikasjon står sentralt og vi åpner for erindringsdialoger underveis. Prosjektet filmes og deles på åpne nettsider, slik at pårørende og ansatte kan ta del i opplevelsen og skape egne erindringsdialoger. --- En kulturskole i fremdrift er en kulturskole i endring. Vår innovasjonssøknad handler om nye måter å samhandle på og vi har valgt å søke på tilskudd til å etablere et nytt tilbud i Larvik kommune i samarbeid med Vestfoldmuseene, Larvik museum og den kommunale virksomheten Helse og mestring. Målgruppe for søknaden er først og fremst mennesker som er rammet av en demens sykdom eller som av andre årsaker er tjenestemottaker på sykehjem. Prosjektet skal bidra til økt opplevelse av identitet og egenverd gjennom reminisens. Målet er at dette prosjektet skal bidra til økt kommunikasjon mellom ansatte og beboere på sykehjem samt i nære relasjoner. Vårt tilbud skal kunne fungere som en døråpner og legge til rette for at beboere kan åpne opp og fortelle om en svunnen tid. Vår samhandling mellom ulike enheter i kommunen er innovativt arbeid i offentlig sektor og svarer til Larvik kommune sin visjon om samarbeid, samhandling og det å skape synergier. Samhandling mellom kulturskole og museum kan tilføre nye kulturelle uttrykk og dimensjoner i kunsten og løfte hverandres fagområder. Dette tilbudet er et viktig bidrag inn i arbeidet med folkehelse. Tilbudet har stor overføringsverdi til andre kommuner og regioner i landet. I kommuner som ikke har eget museum vil et samarbeid med historielaget være et godt alternativ. |
Porsgrunn
Kulturskole
Kommune
Fylke
Kulturskoleleder Morten Hagevik +47 92 89 86 60 |
Prosjektbeskrivelse Hvordan skal vi nå ut til nye brukergrupper og på samme tid øke engasjementet hos våre eksisterende elever slik at vi kan bety mere for flere? I innovasjonsprosjektet «Alt i mellom» vil tenke nytt ved å skape en digital læringsplattform for alle kunstfag og etablere et forpliktende samarbeid mellom kulturskolen, grunnskolen, frivilligheten og andre kulturskoler. Ressursene i «Alt i mellom» vil være lett tilgjengelig også for de som ikke er elever på kulturskolen. Kort sagt: Flytte kulturskolen litt nærmere elevene, og litt nærmere fremtiden! --- Vi ønsker at den ukentlige timen på kulturskolen skal være ukas høydepunkt for våre elever. Men hva skjer i tiden i mellom timene? Hva gjør elevene hjemme, og hvordan kan vi som skole gi elevene verktøy og ressurser som de har tilgang til 24/7? Som kulturskole har vi flere utfordringer: 1) Hvordan skal vi nå ut til nye målgrupper med skreddersydde tilbud? Porsgrunn kulturskole har derfor startet et utviklingsarbeid som både er inspirert av andres løsninger (kommersielle og i andre kulturskoler), og inspirert av egen kompetanse. I «Alt i mellom» ønsker vi å utvikle et helhetlig produkt: Innovative digitale plattformer brukt både i undervisningen på skolen og hjemme. Vi ønsker å involvere kulturskolen, grunnskolen, frivillige organisasjoner og næringsliv i vårt felles ønske om å skape nytt innhold for våre elever. «Alt i mellom» har også potensiale til å nå ut til de som ikke er elever ved kulturskolen, og vi vil på den måten bety mer for flere. |
Nome
Kulturskole
Kommune
Fylke
Kulturskoleleder Cedomir Popadic +47 94 25 04 29 |
Prosjektbeskrivelse agens barn og unge har en høyere digital kompetanse enn noensinne! Tallene fra Medietilsynets «Barn og medier 2020» viser at 86 prosent av barn og unge mellom ni og 18 år spiller spill på pc, playstation, mobil, nettbrett eller lignende. Vi i Nome kulturskole ønsker å forebygge og redusere utenforskap blant unge ved å benytte oss av ungdommenes datakompetanse i kulturformidlingen. I samarbeid med data- og gamingklubbene i kommunen lanserer vi "e-KULTUR: Fra Utenforskap Til Digital Kulturformidling". Er dere med oss? --- Koronapandemien har endret hverdagen for mange barn og unge i Norge. Verden har blitt mer digital, ungdommer er mer på nett, har tilgang på flere enheter og har en høyere digital kompetanse enn noensinne. Tallene fra Medietilsynets «Barn og medier 2020» viser at 86 prosent av barn og unge mellom ni og 18 år spiller spill på pc, playstation, mobil, nettbrett eller lignende. På den andre siden viser forskningen at økt digitalisering medfører ny risiko, nye utfordringer og nye krav. Rapporten «Ungdom og digitalisering» viser at digitalisering kan skape ensomhet og utenforskap. Det er behov for flere tiltak og koordinerende grep i kulturskolen! Vi i Nome kulturskole
Digitale plattformer gir oss muligheter vi tidligere ikke kunne forestille oss – for både kunst- og kulturopplevelser, kreativitet, men også for sosial kontakt. I samarbeid med lokale data- og gamingklubbene lanserer vi derfor e-KULTUR: Fra Utenforskap Til Digital Kulturformidling. Gjennom 3D-modellering, animasjon, programmering, koding og videomapping ønsker vi å engasjere ungdommene i kulturformidlingen, men på egne premisser og på egen hjemmebane. Det overordnede målet med prosjektet er å få gamere og spillinteresserte ungdommer ut av gutte- og jenterommene og inn i positive kulturfelleskap. |
Gjesdal
Kulturskole
Kommune
Fylke
Kulturskoleleder Ingvild Arnevik Aadnøy +47 47 86 49 59 |
Prosjektbeskrivelse Gjesdal ungdomsskole (GUS) og Gjesdal kulturskole har inngått et smart samarbeid. Fokus er hvordan vi sammen kan tenke kreativt til elevenes beste, hva vi kan tilføre hverandre av kompetanse og hvordan vi kan kombinere og øke stillinger. Kulturskolen kommer inn på en ny arena og kan rekruttere elever og ungdomsskolen vil kunne få tilgang til lærere med spisskompetanse innenfor musikk, dans og drama, som kan brukes i forhold til ulike fag. Ungdomsskolen vil også lettere få tilgang til flotte lokaler på Veveriet hvor kulturskolen holder til, som ligger kun en liten spasertur unna. Den delen av Nye GUS-prosjektet vi søker innovasjonsstipendet til er "Friminuttsaktiviteter" - frivillige aktiviteter på tvers av trinn og klasser i storefri, for å øke aktiviteter innen musikk, dans og drama med godt kvalifiserte lærere. Ønsker å søke om å få utvidet skoledagen slik at storefri kan bli 45 minutter hver dag. --- Bakgrunnen for utvikling av Nye GUS og samarbeid med kulturskolen var Ungdata undersøkelsen som viser at elever opplever mobbing og mistrivsel i skolehverdagen, men også et grunnleggende ønske om å gjøre noe for elevene, gi dem en mer praktisk skolehverdag, samt et ønske om å se utover seg selv, og selvsagt et ønske om å skape trygghet og motivasjon for læring. Om hvorfor vi søker vil jeg referere hva elevene selv har svart i en spørring for å bedre miljøet/motivasjon for læring på skolen, og som "Friminuttsaktiviteter" vil bidra inn mot: Hva skal til for at du skal glede deg til å gå på skolen?
Hvordan er det kjekt å lære?
Hvordan kan friminuttene bli bedre?
Hvordan gjøre skolen tryggere for alle?
|
Tysvær
Kulturskole
Kommune
Fylke
Kulturskoleleder Anne Hestad Hem +47 47 71 01 42 |
Prosjektbeskrivelse Sammen med en lokal filmskaper skal vi lage kulturskolens julekalender, og episodene sendes på lokal-tv i desember 2021. Filminnspillingen skal foregå på kulturskolen med våre elever og lærere i rollene. Et gigantisk konsern skal bygge ny energi-fabrikk, og sender en ond heks forkledd som konsulent for befaring på kulturskolen. Hun vil overbevise ordføreren om at kulturen må vike for næringslivet for «det er tross alt viktigere med penger i kassen, enn ren lyd i bassen!» --- Vi søker for å få realisert et nytt filmprosjekt på kulturskolen vår. Dette prosjektet skal være i samarbeid med Absurd film v/Erlend Bjelland og foregå høsten 2021. Filmprosjektet skal være en fortelling i flere episoder, og skal etter planen vises på TV Haugaland desember 2021 – som en julekalender. Under første koronabølge våren 2020 laget vi sammen med overnevnte filmskaper et "talkshow", som ble vist på samtlige barneskoler i området og flere sosiale medier. Medvirkende var utvalgte elever som representerte ulike fag i skolen, og vår inspektør og teaterlærer Mari Nymoen fungerte som talkshow vert. Talkshowet hadde premiere på den digitale festivalen med navnet «Bli bra festivalen», et samarbeid mellom kulturavdelingen i kommunen og lokalavisen Tysvær bygdeblad. Talkshowet kan ses på Youtube her «Talkshowet» vårt fikk enormt mye positiv feedback. Vi så at det å sette våre elever i en profesjonell filmatisk kontekst, var gull verdt for omdømmebygging og publisitet. Det fungerer godt å koble det som kulturskolen er sterke på – barn og unge som utvikler sine evner og ferdigheter og som berører sitt publikum, mot en profesjonell filmskapers mulighet til et konsept som fungerer i en kommersiell privat TV kanal. Denne gangen blir filmen med en historie i bånn, som det står beskrevet nærmere i pitchen. I løpet av filmen blir mange innslag vist fra musikk, teater, dans og billedkunst. Det vil være elever på teater som har hovedrollene, i tillegg til to lærere på skolen. Kanskje får ordføreren i kommunen en liten rolle også. Vi ønsker at dette prosjektet skal gi de involverte en lærerik, spennende og utviklende opplevelse. At det er gøy å være en del av fellesskapet, kjenne stolthet til faget sitt og få et sterkere eierskap til kulturskolen. Vi har tro på filmen som arena, og historiefortelling er en god måte å få frem det vi driver med. Publikum skal ha lyst til å gå på kulturskolen etter å ha sett julekalenderen! Dette er noe vi ikke har sett at andre kulturskoler har prøvd seg på, og vi mener derfor at vi sitter på et unikt prosjekt som vi virkelig ønsker å realisere. |
Osterøy
Kulturskole
Kommune
Fylke
Kulturskoleleder Frank Windt +47 92 26 96 03 |
Prosjektbeskrivelse
--- Skal me laga ein spelefilm? Ein skikkeleg god og gjennomarbeida spelefilm? Ein film som set Osterøy på kartet? Dette er orda som nokre av medarbeidarane i kulturskulen kom med i haust. Etter kvart har tanken vekse og eit team med gode krefter ser at dette faktisk kunne la seg gjera. Fordelen med film er at han kan nå ut til eit stort publikum og visast mange gonger. Utfordringa er at film er tidkrevjande og med det også ressurskrevjande. Så er neste spørsmål: Skal me laga ein kort film innafor dei rammene me har, eller skal me involvera samarbeidspartnarar i kommunen og laga ein storfilm. Ein film som vil bli lagt merke utover kommunegrensa. Me har i samråd med kommuneleiinga tenkt å gå få det siste og bruke dette prosjektet i arbeidet med å synleggjere Osterøy som ein attraktiv kommune å bu og arbeide i. Prosjektet vil på ein måte vera eit kunstnarleg svar på dei innovative næringane i kommunen. Me vil bruke kulturskulen sin kreative kompetanse til å synleggjera skaparglede på Osterøy. Det vil me gjere gjennom spelefilmen «Sagnet om Ustaria». Første scene vil vere ein flyttbil på veg over Osterøybrua med ein ny familie… Dette skal ikkje vere ein film av typen: «Sjå så fint me har det Osterøy» men meir av typen: «Sjå kva me kan skapa på Osterøy». Filmprosjektet er ambisiøst og skal vise kva ein kan skapa ved å utnytte engasjementet og kompetansen til kulturskulen sine medarbeidarar i samarbeid med andre skapande miljø på Osterøy. |
Aukra
Kulturskole
Kommune
Fylke
Kulturskoleleder Malin Solberg +47 93 26 66 09 |
Prosjektbeskrivelse Gaming + instrument = sant? Det er for lite motivasjon til tradisjonell øving mellom undervisningstimene. Ønsker å møte elevene på sin plattform i den digitale verden. Hva om du kunne lære å bruke instrumentet ditt til å spille spill? Vi ønsker å utvikle et interaktivt øvespill der elevens instrument er verktøyet for læringen. Spillet skal utvikles i samarbeid med kulturskoleelevene og andre fagmiljø for å skape best mulig løsning. --- I en vanlig kulturskolehverdag kommer en kulturskoleelev til kulturskolen for sin time på sitt instrument 1 gang i uken til sin spillelærer. Der jobbes det det godt og jobber godt i timen. Når eleven så kommer hjem så er det litt ymse hvor mye/ hvor lite elevene jobber. Hvordan skal vi hjelpe elevene til å inspirere de til å jobbe mer mellom timene. For mange elever så er det den digitale plattformen en plass som de bruker mye tid på. Hvordan kan vi få elevene til å bruke mer tid på instrumentet sitt. Her kommer vår idé inn. Lage et interaktivt spill/aktivitet som elevene må bruke sitt eget instrument aktivt forgjennomføre sine oppgaver/spill på den digitale plattformen. Det å lære seg noter og rytmer kan for mange være litt vanskelig. Hvis vi lager et spill der man aktivt bruker instrumentet sitt i en digital setting møter vi elevene mere på sin arena og kan skape en større interesse for å utøve sitt instrument. For elevene vil ønske om å øve bli større da man har et mål og en aktivitet som er basert på «levels» der ønsket om å komme videre til neste oppgave/ «levels» er stor. Vi søker fordi vi ønsker at elevene skal få et større ønske om å øve mellom timen man får hos sin spillelærer. Få elevene til å jobbe mer selvstendig og bli bedre på teori og rytme. Har de bedre grunnleggende ferdigheter i orden vil gleden med å spille et instrument være større, og de vil komme på et høyere nivå og dermed få økt mestringsfølelsen. Få elevene til å "skjønne" at det nytter å øve. De er flinke i gaming fordi det er lystbetont og gøy. Hvordan få til dette på instrumentet? |
Steinkjer
Kulturskole
Kommune
Fylke
Kulturskoleleder Svein Kåre Haugen +47 91 15 79 64 |
Prosjektbeskrivelse Styrk er et prosjekt som skal styrke bindeleddet mellom ungdom under kunstfaglig opplæring og utøvende kunstnere. Målet er å gi ungdom kunnskap om hvordan gjøre sin lidenskap til næring, og gi dem innblikk i hvordan det er å jobbe som kunstner. I tillegg vil prosjektet styrke kunst og kultur i kommunen ved å bidra til publikumsutvikling, samt å skape flere arbeidsplasser for lokale kunstnere gjennom de ulike forestillingene og konsertene vi skaper gjennom Styrk. Et sterkere samarbeid mellom kunstfaglig opplæring og det profesjonelle feltet vil styrke både kulturskolen og de profesjonelle. Vi ser på prosjekt Styrk som et startskudd, og et innovativt grep for å gjøre det enklere for kunstnere å leve av sin næring. --- Steinkjer kulturskole søker Nordeas innovasjonsstipend som et bidrag til å realisere en ny måte å tenke kunstfaglig utdanning og utveksling på her i Steinkjer. Som kulturskole er vår oppgave å levere opplæring i kunstfag av høy kvalitet. Vi opererer bredt når det gjelder mål og visjoner. Vi er blant annet inne i musikkfaget i skolen, i de lokale korpsene, i sfo-tid, og har egne timer på kveldstid hvor alle som vil drive med kunst og kultur er velkommen. Det vi imidlertid opplever er at det er svært liten prosentandel av våre elever som velger et yrke innenfor kunsten. Vi mener dette er fordi elevene ikke har sterk nok kunnskap og erfaring med hvordan et liv som utøvende kunstner kan være, noe som skyldes at Steinkjer er en liten kommune med få utøvende kunstnere som bor og virker her. Derfor ønsker vi gjennom Styrk å skape et bindeledd mellom elever som ønsker å fordype seg i sitt fag, og profesjonelle, lokale kunstnere som vanligvis må søke ut av Steinkjer for å holde seg i jobb. Vi vil opprette samarbeidsprosjekter hvor kulturskoleelever og profesjonelle utøvere skaper konserter, danseforestillinger og kunstutstillinger sammen. På denne måten vil våre elever få et innblikk i hvordan det er å leve som utøvende kunstner, og vi ønsker samtidig å påvirke lokalbefolkningen og kommunen ved å drive publikumsutvikling, og gjøre det enklere å leve og virke som kunstner i Steinkjer og regionen. Innovasjonsstipendet vil gå direkte til å drifte det første prosjektet i tiltaket Styrk, noe som vil bli en danseforestilling med tre profesjonelle dansere, koreograf, scenograf og fullt kunstnerisk team. Forestillingen vil bli vist våren 2022 på Dampsaga Kulturhus, den kommunale scenen i Steinkjer, som kulturskolen har et langt og godt samarbeid med allerede. |
Ørland
Kulturskole
Kommune
Fylke
Kulturskoleleder Gunn Kristin Ørsleie +47 95 25 62 64 |
Prosjektbeskrivelse Hvordan kan vi skape gode formidlere i målgruppen 10 til 14 år? I fagfeltet natur og historie finnes det mange gode historier som kan videreformidles gjennom elevenes eget blikk ved bruk av muntlige og digitale verktøy. Ved at eksterne samarbeidspartnere og lokale lærerressurser i kulturskolen samarbeider skal vi styrke elevenes kunnskap, mestring og selvtillit. --- Ørland kulturskole ønsker utvikling gjennom samarbeid med eksterne aktører ved å trekke inn flere fagfelt. Hvordan fremstå som dagsaktuelle med et variert tilbud som appellerer til kommunens innbyggere? Et av kulturskolens samfunnsoppdrag er å utvikle barn og unges evner til å bli gode formidlere for kommende generasjoner. Ørland kulturskole søker derfor Nordeas innovasjonsstipend for å sette i gang et nytt tverrfaglig samarbeid med to nye eksterne aktører «Besøkssenter våtmark Ørland» og «Historie Ørland». Sammen skal vi utvikle et tilbud til målgruppen 10 til 14 år hvor målet for prosjektet er å skape «Den gode formidler». Dette oppnår vi gjennom å gjøre elevene til trygge formidlere gjennom
|
Indre Fosen og Åfjord
Kulturskoler
Kommuner
Fylke
Kulturskoleledere Brian Rånes (Åfjord) +47 92 62 14 68 Svein Buan (Indre Fosen) +47 41 52 58 73 |
Prosjektbeskrivelse Elever som har fysiske og kognitive utfordringer ønsker å skape musikk og delta i samspill på lik linje med andre. Dette ønsker vi å muliggjøre ved å ta i bruk nye musikkteknologiske løsninger. Indre Fosen kulturskole og Åfjord kulturskole ønsker derfor gjennom samarbeid å gi alle, uavhengig av funksjonsnivå, mulighet til å delta og kjenne på gleden ved å skape musikk. De nye løsningene vil gi glede og mestring, og utvikle samspill og kommunikasjon. --- Vi søker om midler til å investere i musikkteknologisk utstyr og kompetanseheving for å skape ny, tilrettelagt musikkundervisning. Gjennom å bruke musikkteknologiske løsninger, kan vi gi enda flere muligheten til å musisere, på deres egne premisser, tilrettelagt individets utfordringer og styrker. Kulturskolene i Indre Fosen og Åfjord tar tilrettelagt undervisning på alvor. Vi samarbeider om en musikkterapeut som har 50%-stilling i hver av kommunene. Vi har nådd ut til mange ved hjelp av ordinære tilpasninger, men ønsker nå å tilby meningsfylte fritidsaktiviteter og kvalitetsrettet undervisning til en ny gruppe brukere og slik redusere begrensningene som gis av diagnose og funksjonsnivå. Vi har testet løsninger som bruk av øyestyring og pad, og ser mestringen verktøyene skaper. Vi ønsker derfor å gjøre bruk av musikkteknologiske løsninger for tilpasset undervisning til et satsningsområde som gjøres i fellesskap på tvers av kommuner. I tillegg tenker vi at en del av denne teknologien kan komme flere til gode, for eksempel til bruk i undervisning i barnehage og grunnskole. I barnekonvensjonens artikkel 31 står det at "Alle barn har rett til lek, fritid og hvile, og til å delta i kunst- og kulturliv". Innovativ bruk av musikkteknologi vil sterkt bidra til å sikre denne retten, og sørge for at alle barn, unge og voksne kan føle seg trygge på at de blir verdsatt i kulturskolen. |
Kvæfjord
Kulturskole
Kommune
Fylke
Kulturskoleleder Maja-Lisa Sandlien Halseth +47 90 08 49 90 |
Prosjektbeskrivelse - kortversjon Kvæfjord kulturskole har ambisjoner om å være et viktig bidrag inn i kommunes visjon om folkehelse, livsmestring og befolkningsvekst. Vår visjon er at vi, gjennom arbeid med ulike kulturuttrykk, bidrar til disse viktige kvalitetene, og at alle elever, i alle aldre og funksjonsnivå, skal oppleve mestring på sitt nivå. Vi ønsker i dette prosjektet å kunne gi tilbud til innbyggere i kommunen knyttet til barnevern, psykisk helse og eldreomsorg. --- Vi søker midlene av den grunn at vi ønsker å kunne etablere et fast tilbud innenfor dette feltet. Overfor skoleeier må vi vise behovet for dette tilbudet slik at det kan utløse nye ressurser til kulturskolen. En stram økonomi og små ressurser i dag setter en foreløpig stopper for å kunne tilby dette fast. Som nevnt tidligere, så har vi, som ressurssenter, ambisjoner om å ha en viktig rolle i kommunens visjon om folkehelse, livsmestring og befolkningsvekst. Innenfor folkehelse og livsmestring er musikk, dans, visuell kunst, teater/drama og skapende skriving viktige bidrag for å oppnå dette. Ved å bruke disse feltene, gjerne i kombinasjon, mener vi at den enkelte bruker/elev vil kunne oppnå det vi ønsker, og få et verdig og innholdsrikt liv som gir mening. Når det gjelder befolkningsvekst ønsker vi å vise, utenfor kommunegrenser, at Kvæfjord er en god kommune å bo i, hele livet. I mars gikk kulturskolen ut med en spørreundersøkelse i forbindelse med vår rolle i kommunen der vi ber om innbyggernes tanker, meninger og ideer til nyskapning i kulturskolefeltet. Det er viktig for oss å ha med innbyggere, i alle aldre, i prosessen med kulturskoleutvikling. Tilbakemeldinger viser et stort ønske om mangfold i alle retninger. Vi ser også for oss at prosjektet rettet mot eldreomsorgen og brukere med spesielle behov skal være et tilbud der både eldre og yngre elever deltar, sammen. Musikk, dans og kunst kan skape nye og viktige bånd på tvers av alder og funksjonsnivå. |
Vadsø
Kulturskole
Kommune
Fylke
Kulturskoleleder Anja Hætta Bergkvam +47 47 91 46 13 |
Prosjektbeskrivelse - kortversjon Vi vil at flere oppdager kulturskolen med våre tilbud og dermed søker plass hos oss. Alle andreklassinger blir med på en unik wow-forestilling - da blir sjuåringene og familien deres kjent med kulturskolen. Vi lager denne 2KUL-forestillingen sammen med elevene og lar de skinne i rampelyset. Elevene synger, danser og maler og spiller på vår artige «tutafon» - pBuzz’en. Vi har oppskriften, bare ta kontakt med Vadsø kulturskole. --- Vi vil gjøre elevene på barneskolen kjent med kulturskolen, sånn at vi får fart på rekrutteringen. Vi vil gi andreklassingene opplevelsen av å stå på scenen i en proff forestilling og være en del av dette. Bandet er lærerne våre, låtene er arrangert for og av oss, lyd- og lysmann er på plass. Også såpeboblemaskin og røykmaskinen er på. Ved å være med på 2KUL lærer de litt om våre ulike tilbud ved kulturskolen: Denne uka får de trene seg i teater og dans, visuelle kunstfag, sang og samspill, samt opptreden og konsentrasjon. De får ha det skikkelig gøy, oppleve mestring og strekke seg for å lage en flott forestilling. Gjentakelse og terping og lytting må til når vi sammen skal lage tidenes 2KUL-forestilling. I like hettegensere er alle med og alle tør og får til det vi øver på. De er så stolte når medelever på skolen får se forestillingen på dagtid. Så kommer foreldre og foresatte. Og rektor og ordfører. Og avisen og tv – hurra så gøy dette var! Vi vil lage flere forprosjekt til 2KUL, som introduksjon til klarinettspilling, fløytespill og messinginstrumenter. Da må vi kjøpe inn flere instrument, gjerne mindre instrument tilpasset barn med små fingre. Kan vi ha teaterlek, barnekor og kunstfag i noen uker før 2KUL og presentere det på forestillingen? Det kan være motiverende å få prøve instrument som passer for små hender. Kan de få utforske ulike instrument for å finne ut hva de passer best til og hva de har mest lyst å begynne på? Motivasjon og mestring er nøkkelen. |
Andøy, Bø, Hadsel, Lødingen, Sortland og Øksnes
Kulturskoler
Kommuner
Fylke
Koordinator for Kulturskolesamarbeidet i Vesterålen Marianne Hansen +47 99 64 42 99 |
Prosjektbeskrivelse Kulturskolesamarbeidet i Vesterålen består av seks kommuner i et øyrike i Nord-Norge. Vi er en region med store avstander, få personalressurser og små budsjetter. Hvordan kan vi skape bredde i kulturskolene våre, og gi unge med spesielle kreative interesser et tilbud? Vi vil spørre barn og unge "Hvis du kan lære hva som helst, hva vil du lære?" og ta utgangspunkt i deres ønsker for å gjennomføre korte digitale kurs med en god lærer fra hvor som helst i verden. Prosjektet Smakebytes vil ta i bruk eksisterende teknologisk infrastruktur og knytte den sammen med lokale læreres pedagogiske kompetanse for å gi barn og unge et unikt tilbud innenfor akkurat det de er interessert i. --- Kulturskolesamarbeidet i Vesterålen har jobbet prosjektbasert i mange år, og har fått til innovasjon og utvikling i regionens kulturskoletilbud. Vi har både kompetanse og ressurser til å gjennomføre et spennende prosjekt som kan skape varige verdier. Vesterålen er et øyrike som består av seks kommuner. Det er store avstander, både mellom kommunene og innad i kommunene, og kulturskolene må forholde seg til små budsjetter og få personalressurser. Koronarestriksjoner i 2020/21 har gjort oss enda mer isolerte. Lærere har ikke kunnet reise mellom kommunene, og gruppeundervisning med elever fra forskjellige skoler har ikke vært mulig. Med dette som bakteppe ønsker vi å finne løsninger på utfordringene våre. Hvordan kan man skape større bredde i kulturskoletilbudet i små kommuner? Hvordan kan vi gi et tilbud til barn og unge med spesielle interesser? Hvordan kan kulturskolene ta i bruk den kommunikasjonsteknologien som alle har blitt kjent med i løpet av 2020? Hvordan kan vi gjøre kulturskolelærere trygge på sin teknologikompetanse slik at de kan bruke den i undervisningen? Kreativ teknologi er et buzzord i regionen for tiden. Teknologibedrifter etablerer seg her, vi har en aktiv medielinje tilknyttet Hadsel vgs, og Kultursamarbeidet ruller ut prosjektet Vesterålen Hub i samarbeid med kommunenes kultur - og fritidsavdelinger. Vi ønsker å koble kulturskolene på denne utviklingen slik at vi kan ta den plassen i lokalsamfunnet som skisseres i KS' og Kulturskolerådets kulturskole 3.0. |
Nordeas innovasjonsstipend
Nordea innovasjonsstipend – pålydende 100 000 kroner – skal fremme innovasjon i kulturskolen.
Nordeas innovasjonsstipend inngår i Nordea-prosjektet KUL-TUR som Nordea og Norsk kulturskoleråd samarbeider om. Stipendet er opprettet av Nordea for å bidra til utvikling i kulturskolen, i form av fornyelse og nyskaping.
- Nordeas innovasjonsstipend ble utdelt første gang i 2020, til Tynset kulturskole
- Søknadsportalen for Nordeas innovasjonssstipend 2021 stengte 16. april
- Offentliggjøring av stipendmottaker og utdeling av Nordeas innovasjonsstipend 2021 finner sted i august 2021, under Arendalsuka 2021
Oppmuntre til fornyelse
Nordeas innovasjonsstipend utdeles årlig, og stipendbeløpet på 100 000 kroner går til én kommunal kulturskole som velges ut av en jury etter en søknadsrunde.
Nordea ønsker å bidra til utvikling av landets kommunale kulturskoler. Stipendet er et supplement i et allerede innholdsrikt samarbeid mellom Nordea og Norsk kulturskoleråd, der overordnet ramme er entreprenørskap, produksjon og formidling. Nettstedet kulturskolebanken.no er også en del av samarbeidet, som også synliggjør alle sidene ved Nordea-prosjektet KUL-TUR.
Samarbeidet mellom Nordea og Norsk kulturskoleråd handler om kulturskolenes og bankens roller som samfunnsaktører. Gjennom Nordeas innovasjonsstipend har de et felles mål om å bidra til nytenking i kulturskolene og oppmuntre dem til enda mer å fokusere utvikling og innovasjon.
Definisjon av begrepet innovasjon
Stipendutdelerne definerer begrepet innovasjon på følgende vis:
Innovasjon handler om fornyelse, nyskaping og/eller forandring knyttet til produkt, tjenester, løsninger eller prosesser. Ofte tar innovasjon utgangspunkt i det å ville løse noe på en bedre måte, noe som ikke fungerer optimalt eller som har potensial til å kunne gjøres på en annen og mer hensiktsmessig måte. Dette kalles småstegsinnovasjon.
På den andre enden av innovasjonsskalaen finner en det som handler om å skape noe som ikke fins, eller som blir en radikalt endret måte å tilnærme seg en problemstilling på, i form av nye produkt, tjenester og/eller løsninger.
Hva innovasjon kan være i kulturskolen
Innovasjon i kulturskolen kan være å endre prosesser for å gjøre ting bedre eller gjøre noe smartere eller helt nytt. Her er noen mulige moment i spørsmålsform, til å reflektere ut fra før en eventuelt vurderer å søke Nordeas innovasjonsstipend:
- Hvordan kan kulturskolen gjøres interessant for nye målgrupper?
- Hvordan engasjere elever og lærere på tvers av fagfelt?
- Hvordan holde engasjementet oppe hos elevene, også mellom undervisningstimene?
- Hvordan synliggjøre kulturskolen som lokalt ressurssenter på en ny måte?
- Hvordan bruke teknologi på nye måter?
- Fins det nye samarbeidsformer og/eller samarbeidspartnere?
- Hvordan inkludere mangfoldet?
Juryen for Nordeas innovasjonsstipend 2021
Juryen som skal vurdere søknadene på Nordeas innovasjonsstipend 2021, ledes av næringslivsleder og forfatter Anita Krohn Traaseth. Hun var blant annet administrerende direktør for Innovasjon Norge i perioden 2014–2019.
I juryen har Krohn Traaseth med seg Håvard Lindtvedt, sjef for Startup & Growth-avdelingen i Nordea, Une Tangen, seniorrådgiver i KS Forskning, innovasjon og digitalisering, og Morten Christiansen, direktør i Norsk kulturskoleråd.
Juryens kriterier
- I sitt arbeid vil juryen spesielt vektlegge
- Helhetsinntrykket av løsningen. Juryen vil bli begeistret
- Realismen i prosjektet – i forhold til budsjett og milepælsplan
- Graden av målgruppens/innbyggernes medvirkning
- Hvordan det eventuelt er tenkt samarbeid med andre aktører
- Verdien for lokalsamfunnet
- Hvordan søkeren beskriver hva som er nytt, nyttig og nyttiggjort
Stipendmottakerens forpliktelser
For at Nordeas innovasjonsstipend skal komme flere i kulturskolefeltet til nytte, vil kulturskolen som får Nordeas innovasjonsstipend være pålagt noen forpliktelser:
Dele informasjon om prosjektet og arbeidet med dette, dele både opp- og nedturer.
Utvikle noe materiell til undervisning, informasjon, inspirasjon o.l., som gjøres tilgjengelig for andre kulturskoler, også via kulturskolebanken.no.
Være tilgjengelig for foredrag og innlegg på ulike arenaer i regi av Nordea og Norsk kulturskoleråd, for å inspirere andre til å arbeide med innovasjon.
Les også: N3 (Nytt, nyttig, nyttiggjort) Artikkel på ks.no om N3 som beskriver hva innovasjon er samt er et prosessverktøy.
Les også: Velkommen til kommunesektorens innovasjonsverktøy Side på ks.no om innovasjon.
Les også: Artikkel om innovasjon og infrastruktur på regjeringen.no
Hør også: KS-podkasten «Der livet leves» – episode om innovasjon
Les også: – Lytt til ansatte, det kan det ble innovasjon av Intervju med Anita Krohn Traaseth, juryleder i 2020 og 2021
Les også: – Start gjerne med å spørre kulturskoleelevene Intervju med Håvard Lindtvedt, jurymedlem i 2020 og 2021
Les også: – Kulturskolene kan være viktige utviklingsaktører i kommunene Intervju med Morten Christiansen, jurymedlem i 2020 og 2021
Les også: – Start med å se på hva det kan være spennende å få til Intervju med Anne Romsaas, jurymedlem i 2020
Foto: Ramón Salinero/Unsplash
Disse 27 kulturskolene søker Nordeas innovasjonsstipend 2021
Her ser du hvor de 27 søkerne som har levert de 20 søknadene i 2021 er hjemmehørende kommune- og fylkesmessig.
Merk: Tre søknader er levert av to eller flere kulturskoler i fellesskap. I Nordland har kulturskolene i seks kommuner levert søknad sammen. De seks er Andøy, Bø, Hadsel, Lødingen, Sortland og Øksnes. I Trøndelag har kulturskolene i Indre Fosen og Åfjord levert søknad sammen. I Innlandet har Elverum og Hamar levert en felles søknad.