Norsk kulturskoleråd Nordea

Kulturskolebanken

En verktøykasse for kulturproduksjoner

Huskeliste for bruk av sosiale medier

Av Sigrun Engum

Her er en liten huskeliste for deg som vil bruke de sosiale kanalene:

Ha et formål med sosiale medier

  • Sosiale medier er effektive verktøy, men det må være en grunn til at du bruker dem. For eksempel for å:
    • Vise hva som skjer på innsiden av kulturskolen
    • Skape entusiasme og skaffe publikum til forestillingene
    • Få flere søkere til skolen

Vær menneskelig, bruk enkelt språk

  • Gi følgerene dine følelse av at de snakker med en person, ikke en institusjon
  • Bruk lett og muntlig språk som passer til alt det andre du finner på sosiale medier, ikke et tungt og byråkratisk språk.
  • Humor og hjertevarme er fint, men vær forsiktig med sarkasme og ironi – dette kan ofte misforstås.
  • Invitér gjerne til å ha en samtale eller dialog, f.eks. ved å stille spørsmål.
    • Særlig på Facebook er det viktig å få kommentarer og likes for ikke å drukne i strømmen av annen informasjon. Oppfordre derfor mennesker rundt deg til å like og kommentere posten, og gjør det også selv.

Vit hvem du snakker med

  • Vær bevisst på hvem du snakker med: Er det elever, foreldre eller andre?
  • Hva som er relevante poster vil avhenge av hvem du prøver å kommunisere med.

Ha et budskap om gangen

  • Forskning viser at enkle, korte poster er de som gjør det bes
  • For mange budskap på en gang kan være forvirrende for leseren. Hold deg derfor til ett budskap om gangen, og fatt deg i korthet.

Vær visuell

  • Bruk bilder eller videoer for å illustrere det du vil fortelle.
  • Bilder er lette å like, lette å forstå, og dessuten er det gøy å se fotografier av seg selv og andre man kjenner.
  • Skriv gjerne viktig informasjon på et bilde du legger ut, da blir det tydeligere for publikum.
  • NB! Vær likevel litt forsiktig med publisering av bilder.
    • Skal man publisere bilder av barn må man innhente foresattes godkjenning.
    • Du må ha opphavsretten til bildene du poster. Derfor er det enkleste er å dele egne bilder.

Tilpass for mobiltelefon

  • Husk at folk flest sjekker sosiale medier på telefonen, og dette bør du tilpasse det du legger ut.
    • Bruke store og tydelig bilder som er lette å se på en liten skjerm, ikke små med mange detaljer på
    • Har korte tekster som er lette å lese i en travel hverdag.

Supertips: kulturskoleelever er en stor ressurs

Les mer om våre tips til hvordan man kan involvere kulturskoleelever i arbeidet med sosiale medier