Norsk kulturskoleråd Nordea

Kulturskolebanken

En verktøykasse for kulturproduksjoner

Sosiale medier

Av Sigrun Engum

Sosiale medier har endret måten vi kommuniserer på. Vi er pålogget hele tiden, ikke bare av og til, og mobiltelefonen er aldri langt unna. Det forventes at vi byr på oss selv, forteller historier, og lar publikum ta del i det som skjer bak kulissene.

Bruk av sosiale medier kan derfor være et viktig verktøy i PR-arbeidet. Sosiale medier egner seg også godt til å holde kontakt internt i mindre grupper.

Huskeliste for bruk av sosiale medier

Noe er felles for alle sosiale medier – vi har samlet noen kjøreregler på denne siden

Info, tips, triks og hvordan komme i gang med:

Facebook

icon-facebook
Anbefalt bruk: Facebook er det sosiale mediet vi anbefaler folk flest å begynne med, og det egner seg for alle, ledelsen, lærere og elever. Aldersgrensen på Facebook er 13 år.
Les mer om facebook

Instagram

icon-facebook
Anbefalt bruk: Instagram er et bildemedium som kan egne seg å bruke for Kulturskolen, for å vise frem hva skolen driver med. Det passer både for elever og lærere. Aldersgrensen på Instagram er 13 år.
Les mer om instagram

Twitter

icon-facebook
Anbefalt bruk: Twitter er tradisjonelt sett brukt av meningsbærere, politikere, journalister, kjendiser o.l., og vi anbefaler at det er ledelsen som bruker dette mediet på vegne av kulturskolen. Ledelsen bør da vurdere nøye om de vil delta i en offentlig debatt, hvem som skal snakke på Kulturskolens vegne og hvordan. Aldersgrensen på Twitter er 13 år.
Les mer om twitter

Snapchat

icon-facebook
Anbefalt bruk: Snapchat er et sosialt medium som egner seg best for elevene. Det er forholdsvis vanskelig å bruke dette som en tradisjonell informasjonskanal, men brukes aktivt av den yngre målgruppen.  Aldersgrensen på Snapchat er 13 år.
Les mer om snapchat